Στένωση Πυελοουρητηρικής Συμβολής

Η πυελοουρητηρική συμβολή (ΠΟΣ) είναι το τμήμα των ουροφόρων οδών που συνδέει την νεφρική πύελο με το ανώτερο τμήμα του ουρητήρα. Είναι το σημείο, όπου συνδέεται ο ουρητήρας με την πύελο του νεφρού. Η πύελος του νεφρού μοιάζει σαν νιπτήρας στον οποίο συλλέγονται τα ούρα που παράγει ο νεφρός, ενώ η πυελοουρητηρική συμβολή είναι το σιφόνι από το οποίο θα πρέπει να περάσουν τα ούρα. Αν αυτή η μετάπτωση από την πύελο στον ουρητήρα στενέψει τότε η παροχέτευση των ούρων δυσκολεύεται και αυτά λιμνάζουν στην νεφρική πύελο. Αυτή η πάθηση ονομάζεται Στένωση Πυελοουρητηρική Συμβολής και η θεραπεία της λέγεται Πυελοπλαστική.

Αυτή η απόφραξη οδηγεί σε μια προοδευτική διόγκωση της νεφρική πυέλου, και είτε είναι ασυμπτωματική είτε έχει ως αποτέλεσμα τον πόνο, τις συχνές ουρολοιμώξεις, τους νεφρικούς λίθους, ή και την σταδιακή πτώση της νεφρικής λειτουργίας.

Στην αιτιολογία της νοσου περιλαμβάνονται:

• συγγενής στένωση
  • αληθές στένωμα από συμφύσεις ή φλεγμονώδεις διαταραχές του ουρητήρα, ουρητηρικοί πολύποδες ή όγκοι, ‘’Ουλή’’ λιθιασικής αιτιολογίας.
  • παρουσία ενός έκτοπου νεφρικού αγγείου που πιέζει εξωτερικά την συμβολή.
  • Ιατρογενές τραύμα (ενδοσκοπική επέμβαση, ανοικτό χειρουργείο, προηγούμενη επέμβαση διόρθωσης στένωσης της πυελοουρητηρικής συμβολής)

Η κλινική εμφάνιση της πάθησης μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε ηλικία παρουσιάζοντας τα ακόλουθα συμπτώματα:

• Ένα χαρακτηριστικό σύμπτωμα είναι ο Κολικός νεφρού κατά την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών ή υγρών. Αυτό συμβαίνει γιατί λόγω της απόφραξης το νεφρό δεν μπορεί να σπρώξει τα ούρα προς την ουροδόχο κύστη, με αποτέλεσμα αυτά να λιμνάζουν και να διατείνουν το νεφρό το οποίο με την σειρά του προκαλεί πόνο.
  • Αιματουρία
  • Αρτηριακή υπέρταση (νεφρικής αιτιολογίας)
Στένωση Πυελοουρητηρικής Συμβολής

Οι επιπτώσεις της πυελοουρητηρικής στένωσης εξαρτώνται από το βαθμό της απόφραξης και μπορεί να ποικίλουν από μια ασυμπτωματική κατάσταση μέχρι και την πλήρη καταστροφή του νεφρού.

Αν και οι περισσότερες περιπτώσεις διαγιγνώσκονται και θεραπεύονται στη παιδική ηλικία, σε κάποιες άλλες η νόσος είναι ασυμπτωματική και σε ήπια μορφή και μένει αδιάγνωστη- αθεράπευτη, μέχρι την ενηλικίωση ή και ακόμα την μέση ηλικία του ανθρώπου.

Η αντιμετώπιση της πυελοουρητηρικής στένωσης μπορεί να γίνει είτε με ενδοουρολογική διάνοιξη του στενώματος, είτε με χειρουργική ανακατασκευή της πυελοουρητηρικής συμβολής.