Καρκίνος Όρχεως

Καρκίνος όρχεων ονομάζεται το κακόηθες νεόπλασμα που εμφανίζεται στα κύτταρα των όρχεων στο όσχεο. Ο καρκίνος αυτός απασχολεί κυρίως άνδρες κάτω των 35 ετών με εξακριβωμένο ηλικιακό όριο μεταξύ 15-44. Σπάνια εμφανίζεται πριν από την εφηβεία συνήθως μεταξύ 15-44 ετών

Στις μέρες μας, με την εφαρμογή των σύγχρονων μεθόδων αντιμετώπισης ο καρκίνος των όρχεων αποτελεί μία από τις 100% θεραπεύσιμες μορφές ουρολογικού καρκίνου στα πρώτα στάδια.

Σχεδόν όλοι οι καρκίνοι των όρχεων, προέρχονται από τα γεννητικά κύτταρα.

Υπάρχουν δύο τύποι κυττάρων που προκαλούν τον καρκίνο:

Οι καρκίνοι των όρχεων χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες, ανάλογα με τον τύπο των κυττάρων που προκαλεί τον καρκίνο:

• Σεμινώματα, που συμβαίνουν στο 50% περίπου των περιπτώσεων.
  • Μη σεμινωματώδεις όγκοι.

Ο άνδρας αρχίζει και υποψιάζεται ότι κάτι συμβαίνει μετά από ψηλάφηση ανώδυνης μάζας στον όρχι είτε από τον ίδιο είτε από τη σύντροφό του. Αν ένα από τα συμπτώματα είναι ο πόνος στους όρχεις κατά πάσα πιθανότητα ο όγκος είναι μη σεμινωματώδης.

Αιτιολογία – Προδιαθεσικοί παράγοντες

Ακριβή αίτια για τον καρκίνο των όρχεων δεν υπάρχουν. Παρ’ όλα αυτά παρατηρούνται κάποιοι προδιαθεσικοί παράγοντες που παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση της νόσου.

1. Ηλικία: Το 80% των περιστατικών έχει ηλικία από 20 έως 40 ετών
  2. Γενετικοί – Περιβαλλοντικοί παράγοντες. Φυλή, Το υψηλότερο ποσοστό καρκίνου των όρχεων εμφανίζεται σε λευκούς άντρες στη Βόρεια
  3. Κληρονομικότητα: Συνήθως συγγένεια Ά βαθμού. Οι αδελφοί και οι γιοι ασθενών με καρκίνο του όρχεως έχουν αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν καρκίνο του όρχεως.
  4. Μετάλλαξη στο χρωμόσωμα Χq27
  5. Κρυψορχία.
  6. Υπογονιμότητα.
  7. Λοίμωξη από AIDS.

Συμπτωματολογία

Ανάμεσα στις πιο συχνές κλινικές εκδηλώσεις είναι:

• Η παρουσία ανώδυνου ψηλαφητού μορφώματος (σκληρίας).
  • Οξύς πόνος (στο 10% των ασθενών)
  • Ύπαρξη υδροκήλης
  • Σε κάποιες σπάνιες περιπτώσεις, όπου ο καρκίνος έχει εξαπλωθεί, μπορεί να παρουσιαστεί με συμπτώματα από άλλα μέρη του σώματος, όπως πόνος στην πλάτη ή στην κοιλιά, απώλεια βάρους ή βήχας και δύσπνοια.

Διάγνωση

Είναι αναγκαία η ψηλάφηση των όρχεων για να διαπιστωθεί  εαν υπάρχει σκληρία και στην συνέχεια διενεργείται  εργαστηριακός και απεικονιστικός έλεγχος, ο οποίος θεωρείται ανεκτίμητος τόσο στην πρώιμη διάγνωση όσο και στην παρακολούθηση της νόσου.

• Υπερηχογράφημα όρχεων.

Η εξέταση αυτή μπορεί με ασφάλεια να ξεκαθαρίσει αν η σκληρία οφείλεται σε κάτι συμπαγές, όπως ο καρκίνος, ή σε κάποια καλοήθη κύστη που απλώς περιέχει υγρό.

• Μαγνητική τομογραφία οσχέου επί αδυναμίας του υπερήχου να καθορίσει τη βλάβη.
  • Αξονική τομογραφία θώρακος ή άνω κοιλίας:
    Για την ανεύρεση μεταστάσεων, αν υπάρχουν.
  • Εξετάσεις αίματος.

Οι αιματολογικές αυτές εξετάσεις είναι η α-εμβρυϊκή σφαιρίνη (AFP), β ανθρώπινη χοριακή γοναδοτροπίνη (β-hCG) και η γαλακτική αφυδρογονάση (LDH).

Θεραπεία

Χειρουργική

Η ριζική ορχεκτομή αποτελεί τη λύση σε όλες τις περιπτώσεις καρκίνου των όρχεων. Από μόνη της η επέμβαση αυτή αποτελεί την ολοκληρωμένη θεραπευτική επιλογή του καρκίνου πρώιμου σταδίου που ακόμα δεν έχει επεκταθεί.

Ορχεκτομή και Διατήρηση της γονιμότητας

Όταν αφαιρείται ένας όρχις, εφόσον ο άλλος είναι φυσιολογικός, δεν υπάρχει καμία ανησυχία τόσο για τη σεξουαλική ζωή όσο και για τη γονιμότητα.

Οι περιπτώσεις που η γονιμότητα διαταράσσεται είναι όταν ο ασθενής υποβάλλεται συμπληρωματικά σε χημειοθεραπεία ή ακτινολογία. Σε πολλούς ασθενείς η γονιμότητα επιστρέφει στα φυσιολογικά επίπεδα, μετά τα δύο χρόνια από την χημειοθεραπεία-ακτινοθεραπεία.

Είναι αναγκαία η λήψη και η φύλαξη σπέρματος σε τράπεζα σπέρματος.

Χημειοθεραπεία

Η χημειοθεραπεία είναι η θεραπεία του καρκίνου με τη χρήση αντικαρκινικών φαρμάκων που σκοτώνουν τα καρκινικά κύτταρα ή σταματούν τον πολλαπλασιασμό τους.

Η διάρκεια και το είδος του θεραπευτικού προγράμματος εξαρτάται από τον τύπο και το στάδιο του καρκίνου κατά τη διάγνωση.

Ακτινοθεραπεία

Η ακτινοθεραπεία χρησιμοποιεί ακτινοβολία, η οποία στοχεύει τα καρκινικά κύτταρα και τα καταστρέφει. Η χρήση της εξαρτάται από τον τύπο και το στάδιο του καρκίνου κατά τη διάγνωση.

Παρακολούθηση μετά τη θεραπεία

Κανονικά, είναι απαραίτητη  η παρακολούθηση  για αρκετά χρόνια ύστερα από μία  επιτυχημένη θεραπεία, για να διαπιστωθεί πρώιμα τυχόν επανεμφάνιση του καρκίνου.

Οι πρόγνωση είναι συνήθως πολύ καλή. Ο καρκίνος των όρχεων είναι  ιάσιμος σε πάνω από 95% των περιπτώσεων, αλλά ακόμη και αν έχει εξαπλωθεί σε άλλα μέρη του σώματος, εξακολουθεί να υπάρχει μία μεγάλη πιθανότητα ίασης και μάλιστα πολύ υψηλότερη συγκριτικά με άλλους τύπους καρκίνου.

Εάν ο καρκίνος διαγνωστεί και αντιμετωπιστεί σε πρώιμο στάδιο, η ΊΑΣΗ είναι δεδομένη γι’ αυτό έχει μέγιστη αξία η ΑΥΤΟΕΞΕΤΑΣΗ. Ο άντρας ψηλαφεί τους όρχεις, για να εντοπίσει τυχόν αλλαγές στο σχήμα, στο χρώμα ή στην υφή των όρχεων, που θα μπορούσαν ενδεχομένως να αποτελούν συμπτώματα καρκίνου  και είναι αναγκαίο να γίνεται κάθε μήνα μετά την εφηβεία.